Kisah Aileen dan Rokok

Aku terkejut, melihat Aileen mengambil rokok dari kawanku. Dengan selamba dia menghisap rokok dihadapanku. Baru aku tahu Aileen hisap rokok rupa rupanya. Selama ini, dia sembunyi rokok dibawa katil. Dalam fikiranku tertanya tanya mengapa dia jadi begini?

Baru aku sedar, yang Fyna rakan sekelasku ada memberi tahu yang Aileen pernah balik lewat dan dalam keadaan tidak sedarkan diri. Mungkin ada sesuatu yang berlaku! terkaanku. Saban hari Aileen macam bukan dirinya kadang kadang gelak, sedih lepastu termenung sorang sorang. Hati ini mula risau bila tengok sahabatku begitu. Tetapi aku tetap memberi kata kata semangat terhadap Aileen. Aku tahu dia tak akan dengar nasihatku. Dalam fikiranku apa agaknya yang terjadi pada Aileen? Fyna memberi tahu mengapa Aileen begitu. Berubah 320 darjah. Aku dah tak sabar nak dengar.    Sebenarnya Leen jadi begitu sebab dia kena marah dengar Prof. Kalau satu dua kali kena marah takpelah yang peliknya Prof selalu cari salah Leen. Tu lah dia bengang tu. Kerja siap pun kena marah tak buat lagi lah kena marah. Leen tak nak pun rokok tapi itu je boleh hilangkan tekanan Leen fikir begitu. Leen dulu pernah sakit ashma sebab rokok walaupun tidak serius tetapi Leen fikir sudah tiba masanya aku berubah sudah tiba masanya kata hati Leen. Selepas dari itu Leen tak akan merokok lagi Leen tekad Leen nak berubah jadi lagi baik dari sebelumnya.    Aku harap Aileen terus istiqomah.

Comments

Popular Posts