Anda percaya Mimpi?

Kau percaya mimpi? 

Aku tidak percaya kerana mimpi bukan realiti. Tetapi kisah yang bakal aku kongsikan ini bakal mengubah segala-galanya. Inilah kisah mimpi aku yang merangkak masuk ke demensi realiti.

***

Tolong!!!" Suara itu cukup jelas merangsang pendengaranku. Walaupun tidak yakin siapakah tuan punya suara tersebut, yang pasti, suara itu tidak berdaya..  Aku mengatur langkah, menuju ke arah suara tersebut tetapi tiada sesiapa yang dapat ku lihat. Seakan akan suara tersebut cuma imeginasi semata-mata.  

"Tolong Tolong" suara tersebut terus memangil, tetapi aku sudah tidak pasti akan kedudukan sumber suara tersebut. Aku menoleh, ke kiri dan ke kanan, yang kelihatan hanya sebuah kota yang dipinggilkan.  Tiada bayangan manusia yang dapat ku cari.

"Tolong..." Suara itu semakin lemah dan kemudian tidak lagi kedengaran. Lantas, aku pun sedar dari tidurku yang lena. 

Aku tidak pasti apa yang berlaku kerana mimpi ini bukan kali pertama. Kalau tidak silap, sudah beberapa bulan mimpi yang sama mencerobohi minda ku. Seperti biasa aku mengatur langkah menuju ke arah basikal ku. Itu adalah rutin pagi ku menaikinya ke gading ilmyu. Tidak seperti biasa, pagi ini masih gelap. pancaran cahaya mentari seakan akan lesap dari pandangan. 

Dan pada saat itulah kedengaran suara "Tolong" yang sering
muncul dalam mimpi ku...

Betul ke apa aku buat ni? Betul jawab seseorang kau nih siapa kata ahmad aku ni bayangan kau terkejut ahmad.macam mana kau boleh masuk rumah aku?aku tak masuk rumah kau.hairan Ahmad dan terpinga-pinga habis tu kau?aku masuk mimpi kau haaa?aku bayangan kau paham kau adalah aku!aku adalah kau!kita orang yang sama.cuma permikiran yang berbeza.apa kau buat kat mimpi aku ni?kau selalu mimpi kan? Orang jerit tolong tolong betul aku ada mimpi benda tu jelas Ahmad tapi aku tak nampak muka orang yang mintak tolong itu.kau nak tahu tak siapa orangnya? Siapa kata Ahmad ingin tahu.mungkin orangnya kau kenal atau tidak jelas bayangan Ahmad.kemudian Ahmad berkata mungkin kah kawan aku yang berada di Milan?belum sempat Ahmad bertanya kepada bayangannya Ahmad dikejutkan dari lena yang panjang.eh kau ni nak apa call aku pagi buta nih tak tengok ke jam pukul berapa? rungut Ahmad sorry la weii aku takde niat nak kacau tidur kau tapi aku risau abang aku bagitahu mimi.kenapa abang kau?abang aku tak balik rumah dah seminggu.mak ayah aku risau tu aku telefon kau ni ouhhh okay lah esok jumpa kat cafe biasa.okay sorry kacau kau.mati sahaja talian itu.lalu Ahmad sambung beraduuu.

Keesokkan harinya Ahmad bertemu Mimi.dia berjanji akan menolong Mimi mencari abangnya itu.kau dapat tak yang aku WhatsApp kau tuuu bagitahu Ahmad ohh WhatsApp tu kenapa eh?Tu nombor kawan aku yang kerja siasat tu dia boleh tolong kau thanks la beb.welcome lah mimi no hall.jelas Ahmad btw kan weii mimi kenapa abang kau hilangkan diri ini?Tanya Ahmad tkde haritu mummy aku gaduh dengan abang aku sebab abang aku nak pergi milan lah sebab tu jeee.

keluh mimi lagi bukan sebab tu jerr kau ingat tak aku ada cerita dekat kau pasal girlfriend abang aku tu kan?Yee ada kenapa?jawab Ahmad sambil tertanya tanya apakah maksud Girlfriend dia meninggal kat sana sebab accident.abang aku tak boleh terima bakal kakak ipar aku meninggal.aku kesian tengok dia aku tak sampai hati hmm.bila dia balik rumah mummy abang aku cakap dia nak pergi Milan kau rasa mummy aku nak bagi pergi ke pasti lah tak dalam keadaan abang aku macam tue..
sejak dari tu dia tak balik dah rumah mummy.aku cari kat kondo takde maknanya dia dah pergi milan.aku pun next week aku nak pergi sana nak cari abang aku.ouhh takecare beb kau pun.kalau kau tak keberatankan aku nak tau lah sapa bakal kakak ipar kau tu.jap tak silap aku ada gambar dia ,nak nih dia cantik kan. Cantik dowhhh kenapa wei ahmad?wajah mimi mula mengerut bila tengok Ahmad menangis tiber tiber.

wei cakap lah kenapa wei.dia nih kawan aku.omg aku takpernah tau pun sorry weii aku taktahu lah pulak dia nak kahwin dengan abang kau.lama dahh aku tak jumpa dia since lepas habis study.aku dapat rasa apa yang abang kau rasa.lagipunn mimi kalau aku bagitahu kau something nie kau jangan terkejut pulak yer.apa diaa okay macam nie wei ingat tak yang aku cakap dengan kau yang aku mimpi seseorang kan since 2 bln lepas?

haaa aku ingat napee orang tu arwah kakak ipar kau serious laa yerr aku tak tipu.maknanya dia nak jumpa kau tapi tak kesampaian.aku takpernah nampak muka orang yang aku mimpi tu bila kau tunjuk gambar aku terkejut sebab muka tu sama dengan gambar tu.aku harap abang kau okay la Mimi oii.harap,harap lahh kata Mimi aku tumpang simpati atas kematian bakal kakak ipar kau.next week aku nak pergi Milan kau nak ikut tak ahmad.ofcouse nak tapi aku kerja lah sorry tak dapat ikut.takpe aku paham kirim salam abang kau okay.

Comments

Popular Posts