Perladang Tebu Yang Misteri.

aku hairan lah dengan pakcik tu kata fatimah kepada abu.dah kenapa pulak wei aku dah lama dah kerja dengan pakcik ahmad tu kata abu kepada kawannya itu.cuba kau tengok eh abu kenapa pakcik ahmad tu selalu keluar waktu malam manalah aku tahu mungkin dia tertinggal sesuatu dekat kebun dia kata ahmad.dah lah fatimah oi okay lah jawab fatimah.walaupun ingin tahu lebih lanjut tetapi ahmad sudah mematikan perbualan mereka itu.maafkan ayah sebab tidak dapat selamatkan kamu dan mak.ayah amat bersalah maafkan ayah teriak pakcik ahmad.tanpa sengaja ahmad terlihat pakcik ahmad menangis sambil memandang tebu itu.teka ahmad mungkin pakcik ahmad amat kesunyian kerana telah kehilangan anak bongsu dan isteri yang tercinta 2 tahun yang lepas.

anak pakcik ahmad menyalahkan pakcik ahmad kerana terlalu sibuk dengan perniagaan tebunya itu sehingga adik dan mak mereka terabai.sejak dari kejadian itu pakcik ahmad muram dan berkurung dibilik.setelah 3 bulan sejak kejadian itu pakcik ahmad kembali ke kebum.gembira tengok pakcik macam ini soal abu.pakcik ahmad sangat berdiam diri tidak banyak cakap seperti dahulu.

pada malam itu aku dan fatimah baru balik dari surau.fatimah tidak sengaja terpandang kebun pakcik ahmad dan ternampak seseorang pegang pisau.wei ahmad kau nampak tak itu soal fatimah kepada abu.mana ada apa apa kata abu.tak akan kau tak nampak soal fatimah dengan suara yang amat cemas.aku tak nampak apa apa lah betul kata abu.fatimah kuatkan diri untuk pergi ke surau walaupun berasa takut.keesokkan harinya amat terkejut satu kampung kerana ada mayat ditemui di kebun pakcik ahmad.kan betul aku cakap kata fatimah kepada abu aku nampak ada orang pegang pisau tau.

ye aku percaya sekarang baru nak percaya marah fatimah kerana sebelum ini abu tidak percaya dengan kata katanya itu.kau tak pelik ke macam mana pembunuh itu boleh sorokkan mayat dekat bawah tanaman tebu.pelik lah kata abu lagipun kan aku dah 3 hari ulang alik kebum tapi tiada baru busuk pun.tapi polis cakap pembunuh itu bunuh orang tu dekat sini.pisau dan darah belumuran dekat kawasan ini tapi mayat baru letak dekat sini.rasa ingin tahu abu dan fatimah sangat tinggi.

biarlah wei abu kita tidak payah sibuk biar polis yang siasat kata fatimah.aku bukan sibuk lah cuma nak tahu je kenapa pembunuh tu sanggup bunuh orang.apa yang kau merepek ini haa abu kata fatimah dah tentulah niat jahat dan nama pun pembunuhkan dah lah wei aku balik dulu kata fatimah.kenapa lah ada manusia yang kejam zaman sekarang ini kata abu dalam hati.kau tahu tak pakcik ahmad pergi mana tanya abu pada reza anak sedara pakcik ahmad.entah lah wei abu aku call tak angkat.aku pergi rumah dia tak ada orang.aka dah cal anak anak dia bagitahu.diorang terkejut juga sebab pakcik ahmad tak pergi pun bandar.mananya menghilangnya pakcik abu ni.sudah 3 tahun tanpa khabar berita alangka terkejutnya aku bila pakcik ahmad datang rumah aku pada pagi ini.

pakcik pergi man pakcik soal aku maafkan pakcik sebab menyusahkan kamu semua.takde susahnya pun pakcik tahu tak satu kampung risau pakcik kata abu.sampai sekarang aku ingin tanya sahaja pakcik ahmad kemananya dia menghilang 3 tahun itu tapi aku tak tanya biarlah dia sahaja yang tahu tak perlu lah aku tahu kata abu dalam hati.amat misteri kerana tiada siapa yang tahu kemana hilangnya pakcik ahmad sepajang 3 tahun itu.

kejadian pakcik ahmad menghilang tanpa khabar 3 tahun yang lepas sudah mengubah dan melembutkan hati anak anak pakcik ahmad  dan aku dengan reza amat terkejut bila anak pakcik ahmad selalu balik 2 minggu sekali ke sini. mungkin juga mahu tahu perkembangan kebun ini dan ingin tahu berita ayah mereka.bila mereka tahu sahaja ayah mereka balik.terus balik ke kampung dan meminta maaf pada ayahnya.maafkan kami ayah kami bersalah kerana salahkan ayah.ajal maut ditangan tuhan kami sahaja yang tidak boleh terima kehilangan mak dan adik.pasti ayah pun rasa benda yang samakan.pakcik ahmad mendiamkan diri mungkin juga terkejut kerana anaknya telah memaafkannya.kemana hilangnya pakcik ahmad sepanjang 3 tahun itu?

Comments

Popular Posts