Pelangi Senja.

Setiap kali bahagia akan ada pelangi yang menanti tetapi tidak semua pelangi itu indah.aku impikan bahagia sama seperti manusia biasa begitu juga dengan aku setiap manusia mahu hidup bahagia disenangi dan dihormati tetapi tidak aku.dihormati dan disenangi telah terpadam dari perasaan aku sejak 4 tahun yang lalu bila memikirkan kisah ini aku tak suka dan aku merasa jijik setiap kali memandang abang aku sendiri.aku dan abang kini adalah musuh yang entah kenapa bagaikan petir menyambah api.rasa hormat dan sayang aku terhadap abang sendiri sudah lama mati.

waktu itu pada malam hari dan seperti biasa aku balik awal pada pukul 5 petang.tiada perasaan yang pelik pada hari kejadian semuanya seperti biasa.selepas sahaja mandi aku turun kedapur untuk memasak makanan untuk aku dan abang aku.maklumlah anak yatim yang telah kehilangan orang tersayang dan aku hormati iaitu kedua ibu bapaku dalam kemalangan jalan raya.seperti tidak sangka orang yang aku sayang pergi sekelip mata walaupun aku cuba memendam perasaan itu tetapi aku tidak mampu.sejak dari itu aku tekad untuk berjaya dalam hidup dalam bidang aku ceburi dan semua itu untuk abang yang telah didik aku selepas kematian ibu bapa kami.setiap apa yang aku mahu buat aku akan tanya dekat abang aku.dalam erti kata lain aku sangat patuh dan taat padanya.tetapi kini perasaan ku terhadap dia cuma rasa benci dan menjijikan.tidak ku sangka abang aku hormati dan sayang itu bawa balik perempuan dan paling aku marah adalah dia pakai barang aku tanpa izin aku.tergamak abng yamg aku percaya buat semua itu didalam bilik ibu bapaku.bilik itu aku tak masuk.bila perasaan dan aku mula rindu pada arwah dua ibu bapaku baru aku masuk kerana aku tidak sanggup masuk bilik itu banyak kenangan.tetapi Bng aku dah rosakkan kenangan family kami. sejak dari itu setiap hari bagaikan dalam neraka.

eh abang can i ask you something abang apa dia aku nak tanya lah kau abang kenapa eh kau mungkir janji kau dan janji dengan mak ayah kau tak buat hal mana janji kau abang jerit aku sudah lah abang apa guna kita hidup mewah tapi gaya hidup kau macam syaitan marah aku.apa kau cakap apa jerit alah kau pun sama lah riana sekarang nih kau nak cakap aku macam syaitan ah jerit adrian.tak payah berlakon baiklah we are same riana.aku mengaku dulu aku pernah jadi macam kau abang tapi aku dah berubah abang.adrian gelak dengan kuat what riana dah berubah eh adik aku tak bodoh tau aku tahu lah kau sikit pun tak pernah berubah lah.issokey kalau kau tak percaya abang sorry aku dah taknak cover perbuatan keji kau tu. Adrian dengan perasaan yang amat marah dia sanggup tampar adik sendiri sebab perempuan biadap tu.kau sanggup lempang aku sebab perempuan tak guna tu abang oi sedarlah abang jerit aku.aku mulai sekarang dan saat ini aku bukan lagi adik kau abang.kau puji lah perempuan biadap tu nanti kau akan menyesal abang dia tak akan kahwin dengan kau lah jerit aku.perempuan tu cuma nak duit kau harta kau faham bentak aku lagi aku menyesal gila respect kau abang tapi rupanya perangai macam syaitan bertopengkan manusia.

beb are you okay tanya Ema aku okey jer beb kau jangan risau.kau pasti nak tanyakan why aku namakan galeri aku pelangi senja kan.dulu aku dengan abang aku suka tengok pelangi dalam waktu hampir senja tapi itu tinggal kenangan sebabnya dia dah tak percaya aku dia lagi percayakan perempuan murrahan itu dari adik kandung dia sorry to say beb now aku bukan adik dia walaupun kau tak tanya kenapa aku benci abang aku rasa kau patut tahu sebagai bestfriend aku.kau bayangkan eh Ema orang yang kau hormati dan sayang tapi selama ini dia tipu kau ofcouse kau marah kan betul tak nak lagi family kau pula mana kau nak lari Ema duduk satu rumah kot so idea yang aku adalah keluar dari rumah yang penuh dengan maksiat tu.sebab apa aku cakap macam tu sebabnya dia buat perkara terkutuk dalam bilik ibu bapa aku.syaitan itu lah yang pernah aku patuh dan taat tapi rupanya aku salah dia lagi busuk dari sampah.sorry kau kena dengar benda yang kau tak patut dengar Ema.kau akan faham bila kau jadi aku kata Riana.aku tak sanggup untuk melalui semua ini tapi kau Ema kau yang tarik aku untuk kembali kejalan yang betul thank Ema.kalau tengok drama kat tv pun kita dah meyumpah seranah tapi nak pula kehidupan nyata tak ke memang kena maki. 

kalau abang aku tu berubah aku boleh jer maafkan dia tapi jangan kata mintak maaf call aku pun tak pernah atleats tanya khabar sihat ke dah makan ke ni haram takde mana lah hati ni tak rabak kalau orang lain takpe wei tapi ini abang kau yang selama ini membesar bersama.tiba tiba renggang sebab perempuan yang dia baru kenal yang tak sampai beberapa tahun.dah lah berlagak nak mampus pula tu perempuan tu ishh tak boleh sabar aku dibuatnya. tahu tak nak ikut kan hati mahu jer aku dera dia tapi abang aku ada pasang mata mata tau.dah lah apa aku buat selalu salah padahal bagi aku okay jer kau boleh tak bayangkan macam mana perasaan dipulaukan tu.sebab itu lah aku dah tak sanggup dah tinggal kat situ.now manager abang aku ada call nak jemput majlis kahwin dia tapi entah lah nak pergi tak aku taktahu lah.rasanya aku tak pergi kot aku nak abang aku tu jumpa aku ke call ke ni tak kenapa manager dia pula yang invite aku tu aku tak faham tapi abang aku tu memang ego.malaslah aku nak jumpa perempuan gila tu disebabkan dia aku dengan abang aku gaduh besar

ya tuhan aku berdoa padamu lembut kan lah hati abang aku itu dan kembalilah dia seperti sedia kala aku sudah lama maafkan dia ya tuhan makbulkan lah doa hambamu ini semoga apa yang dia hajati tercapai doaku.eh kau buat apa kat sini abang.aku nak jumpa kau lah.pasti lamakan kau tunggu.eh tak lah geleng kepala menandakan tidak.aku baru habis solat kau tunggu jap.Adrian sangat terharu dan sebak kerana sebentar tadi dia terdengar doa adiknya itu ya tuhan ampuni lah hambamu ini lindungilah adik yang aku sayang ya tuhan kata hati Adrian.kau nak apa jumpa aku ni abang saje jer aku nak bagi kau kad kahwin aku nie.masih dengan perempuan tu ke tanya aku lalu abangku menganguk.tahniah abang akhirnya kahwin juga kau kan selamat.aku tak janji aku boleh datang ke tak sebab date tu aku kena pergi outstation.tengok lah macam mana tak janji takpe kata abangku.

by the way aku nak say sorry adik sebab aku biarkan kau keluar dari rumah tu walaupun aku dah pernah janji dengan mummy daddy aku akan jaga kau tapi aku tewas sebab seorang perempuan.takpe abang memang aku dah lama maafkan kau aku doa kau akan jadi suami the best untuk dia.kau jaga dia abang jangan kau buat dia macam mana kau pernah kecewakan aku tau.btw please say sorry pada bakal isteri kau abang untuk aku banyak maki dia marah dia dulu.sokey adik dia dah lama maafkan kau adik lagipun kau tak salah aku dengan dia yang salah.aku dengan dia dah lama maafkan kau.tolong jadi adik aku adik.

boleh abang aku senyum tidak sangka aku dan abang kembali seperti dulu cuma now situasi sudah berubah.asalkan kami adik beradik bahagia aku sudah gembira.abang pasti kau nak tahu kan macam mana kehidupan aku masa kau halau aku keluar dari rumah tu.pasti lah nak tahu kata abang okay lepas je aku keluar dari rumah kau tu aku struggle gila.tapi aku terkejut why duit selalu masuk dalam bank ni aku tertanya tanya tapi aku pakai duit tu buat belanja then aku simpan sikit duit tu.alhamdulilah aku dapat buka galeri abang.sebernanya galeri tu aku beli untuk kau abang but masih ada lukisan aku kat situ.bila aku masuk galeri tu aku pasti teringat kan kau abang.kau kan suka lukisan ini semua.betul kau cakap abang masa sekolah menengah dulu,melukis ni kena ada jiwa sebab pelukis yang menciptakan setiap watak dalam lukisan.setiap kali aku teringatkan kata kata kau tu barulah aku dapat lukis abang.tidak sangka aku kita back to normal abang no gaduh no marah semua tu buat aku rasa tenang.now baru aku tahu yang kau lah bankin duit setiap bulan.thank abang memang tanggungjawab aku adik lagipun kau jer adik yang ada btw aku dah tahu lama sebab manager kau ada call aku.

betul lah kata orang air dicincang tak akan putus.gaduh or lari itu semua tidak selesaikan masalah. kena settle baik baik juga kan abang mengangguk tanda setuju dengan kata kata aku itu.adik kenapa kau letak nama galeri tu pelangi senja?sebabnya dulu kita selalu pergi tengok pelangi kat kampung abang.and senja tu pula aku percaya bila ada pelangi pasti akan ada senja yang bermaksud indah selepas perkara yang menyakitkan.sebab itu lah wujudnya Pelangi Senja.makna Pelangi Senja memberi impak yang sangat pada aku abang sebabnya sejauh mana pun kita dah gapai akan ada perkara yang terselit dalam apa yang kita mahu gapai.kena susah dahulu senang kemudian.

Comments

Popular Posts